Tukaj objavljamo vsa izbrana vprašanja in odgovore e-svetovanja IC Pika. S klikom na posamezni naslov e-svetovanja pridete do želene vsebine. Odgovori so kratki – na dveh straneh. Če želite določen odgovor posredovati še komu drugemu, prosimo, da ga posredujete v obliki spletne povezave (in ne kot PDF priponka), saj štejemo prenose gradiv. Veseli bomo, če nam na pika@centerjanezalevca.si napišete svoje mnenje/opombe,… Hvala.
Iz spletne strani smo v mesecu marcu 2024, umaknili e-svetovanja avtorice Branke D. Jurišić. Nekatere vsebine so že zdaj dostopne v drugih publikacijah IC Pika (https://icpika.si/gradiva-za-strokovnjake/vse-publikacije), druge bodo dostopne v enaki obliki po posameznih tematskih sklopih ali pa bo avtorica preoblikovala vsebine in jih objavila v nekoliko spremenjeni obliki v prihodnje. Vse novosti spremljajte na naši spletni strani.
Predlog za citiranje: Ime avtorja (najdete ob koncu e-svetovanja), letnica (napisano pod naslovom e-svetovanja). Naslov e-svetovanja, številka e-svetovanja, Ljubljana: IC Pika. Pridobljeno iz in spletna povezava.
Primer: Molek, M. (2016). Sin se noče in ne zna učiti, 7. e-svetovanje. Ljubljana: IC Pika. In nato dodate Pridobljeno iz in spletna povezava do tega e-svetovanja.
Za zgornji primer bi bila spletna povezava taka: https://icpika.si/gradiva-za-strokovnjake/7-odgovorili-smo-sin-se-noce-in-ne-zna-uciti/
Nekatere kratice, ki se pogosto pojavljajo:
ADHD-motnja aktivnosti in pozornosti; AFV-analiza funkcije vedenja; AM-avtistične motnje; AS-aspergerjev sindrom; DSP-dodatna strokovna pomoč; GJM-govorno jezikovna motnja; IP-individualizirani program; MDR-motnja v duševnem razvoju; MV-moteče vedenje; OPP-otrok/oseba s posebnimi potrebami; PP-posebne potrebe; PPPU-primanjkljaji na posameznih področjih učenja; PPV-podpora pozitivnemu vedenju; VŽN–vem, želim izvedeti, naučil/-a sem se.
Preglednico z vsemi e-svetovanji si lahko tudi natisnete: TISK seznam e-svetovanj IC Pika september 2023
Št. e-svetovanja | Naslov e-svetovanja | Področje | Strategije, strokovni izrazi – ključne besede | Ciljna skupina | Vprašali so nas | Objavili smo |
1. | Pravila v razredu/skupini | Vedenje – izražanje pričakovanj | Pravila pričakovanega vedenja | Predšolski in šolski otroci | Učiteljica | Oktober 2016 |
2. | Merjenje in beleženje vedenja med prehodi | Merjenje in beleženje vedenja | Merjenje in beleženje vedenja; prehodi med dejavnostmi | Predšolski in šolski otroci | Vzgojiteljica | Oktober 2016 |
3. | Kako naj pritegnem učenca k sodelovanju pri urah DSP? | Vedenje sodelovanja | Zahteve z visoko verjetnost uspeha | Predšolski in šolski otroci | Izvajalka DSP | Oktober 2016 |
4. | Preizkusi branja v 2. razredu | Branje/učenje | Preizkusi, merjenje učnih dosežkov | Predšolski in šolski otroci | Izvajalka DSP | Oktober 2016 |
5. | Pomoč pri učenju branja | Branje/učenje | Ocenjevanje začetnega stanja (tekočnost branja), strategije razvijanja tekočnosti branja |
Učenci 1. triade in učenci, ki imajo težave s tekočnostjo branja | Učitelj | November 2016 |
6. | Kako do želenega vedenja | Želeno vedenje | Krepitev, AFV | Predšolski in šolski otroci | Starši | November 2016 |
7. | Sin se noče in ne zna učiti | Samostojno učenje | Urnik, vizualna podpora, učenje organizacije, motivacija za učenje, učenje samostojnega učenja | Predšolski in šolski otroci | Starši | November 2016 |
8. | Moj sin še ne govori, star bo 3 leta | Komunikacija, govor | Spodbujanje komunikacije in govora, učne priložnosti | Predšolski otroci, tveganje za razvojni zaostanek ali GJM | Starši | November 2016 |
9. | Samo trma ali res vedenjski izbruh | Moteče vedenje | Preprečevanje MV | Otroci z AM, predšolski in šolski otroci | Učitelj | November 2016 |
10. | Kako omejiti TV/tablico pri mladostniku z avtizmom? | Moteče vedenje, ozkost interesov | Krepitev vedenja, urniki | Otroci z AM | Starši | November 2016 |
11. | Opažam znake avtizma. Kaj naj naredim? | Diagnostika – sodelovanje šole | Vprašanja v diagnostičnem postopku/procesu, avtizem, | Otroci z AM in drugi OPP | Starši | December 2016 |
12. | Avtizem: izrazi, diagnoze, klasifikacijski sistemi in pravice | Diagnosticiranje, pravice | Avtizem, šifre, diagnostične oznake | Otroci z AM | Spec. pedagoginja | December 2016 |
13. | Premagovanje strahu pred neuspehom | Vedenje- čustveno odzivanje | Pet stopenjska lestvica reguliranja čustvenega odzivanja | Otroci s čustvenimi težavami | Starši | December 2016 |
14. | Vzgojni ukrepi – nasilje dveh učencev na šoli | Šolska pravila in vedenje | Krepitev vedenja, ukrepi ob MV, AFV | Učenci s težavnim vedenjem in OPP | Učiteljica | December 2016 |
15. | Kaj naredimo doma, da bo v šoli manj MV? | Moteče vedenje v šoli | Učne priložnosti doma | Otroci z ADHD | Starši | December 2016 |
16. | Selektivni mutizem – ocena in cilji v IP | IP, učinkovito načrtovanje podpore | Začetno stanje, merjenje odzivov – kom. | Otroci s selektivnim mutizmom in OPP | Spec. pedagoginja | December 2016 |
17. | Točke napredovanja za predavateljice | Napredovanje javnih uslužbencev. | Primer napredovanja v nazivu, kadar predavamo po e-gradivu IC Pika. | Strokovni delavci zaposleni v vrtcih in šolah | Spec. pedagoginja | Januar 2017 |
18. | Cilji v IP in sicer | IP | Cilji – SMART, 4-kvadratki | Predšolski in šolski otroci | Študentka | Januar 2017 |
19. | Učenje učenja | Učenje učenja | Strategije učenja – seznam | Predšolski in šolski otroci | Starši | Januar 2017 |
20. | Moteče vedenje – funkcija – strategije | Vedenje | AFV – strategije glede na funkcijo … | Predšolski in šolski otroci | Učiteljica | Januar 2017 |
21. | Odzivanje med agresivnim vedenjem | Vedenje, agresivno | Protokol ravnanja v kriznih okoliščinah, podpora ravnatelja, program PPV | Učenci s težavnim vedenjem | Ravnatelj | Februar 2017 |
22. | Prilagoditve branja pravljice | Prilagoditve | Dialoško branje, strategije za dejavno vključevanje OPP | OPP, GJM, MDR … | Vzgojiteljica | Februar 2017 |
23. | Tiki | Tiki | Odzivanje na moteče vedenje, vključevanje OPP v skupino | OPP, tiki | Učiteljica | Marec 2017 |
24. | Ocena otrokove komunikacije – sredstva in namen | Ocena, komunikacija | Komunikacijska sredstva in namen | Otroci z GJM, MDR in otroci z AM | Izvajalka DSP | Marec 2017 |
25. | Jaz jih imam petindvajset, ti pa enega | Dejavna vključenost | Tehnika Brez dvigovanja rok, razen v primeru postavljanja vprašanj | Predšolski in šolski otroci | Spec. pedagoginja | April 2017 |
26. | Soočanje s problemi v razredu | Vedenje, socialne spretnosti | Metoda reševanja problemov, učenje reševanja problemov v skupini | Predšolski in šolski otroci | Učiteljica | April 2017 |
27. | Sodelovanje v timu za IP | IP, timsko delo | Lestvica za oceno | OPP | Soc. pedagoginja | April 2017 |
28. | Kako izbiram med cilji? | IP, cilji | Ocena ciljev – lestvica ocene prednostnih ciljev | OPP | Spec. pedagoginja | April 2017 |
29. | Ko ubogljivost ni dovolj za uspeh | Strategija formativnega ocenjevanja, dejavna vključenost | Pojasnjevanje učnih ciljev, pojasnjevanje kriterijev uspešnosti |
Predšolski in šolski otroci | Učiteljica | Maj 2017 |
30. | Specifični opisi vedenja | Poučevanje, vedenje | Specifični opisi vedenja – kontrolna lista, namen | Predšolski in šolski otroci | Spec. pedagoginja | Maj 2017 |
31. | Možnost izbire | Vedenje, prilagoditve | Strategija izbire | Predšolski in šolski otroci | Vzgojiteljica | Maj 2017 |
32. | Podpora spremljevalca…medvrstniški odnosi | Socialne spretnosti | Učenje socialnih spretnosti, spodbujanje stikov z vrstniki, | OPP, otroci s šibkimi socialnimi spretnostmi | Spremljevalka v vrtcu | Junij 2017 |
33. | Počitniške učne priložnosti za učenje organizacije | Učne priložnosti | Organizacija | Šolski otroci | Starši | Junij 2017 |
34. | Prilagoditve in pričakovana vedenja (ADHD) | Vedenje – prilagoditve in specifični opisi | Podpora za učence z ADHD v razredu, prilagoditve in pohvale | Otroci z ADHD | Starši | September 2017 |
35. | Učenci ne upoštevajo pravil in zahtev | Vedenje – pravila in zahteve | Sedem korakov za učinkovita navodila/zahteve učitelja | Predšolski in šolski otroci | Učiteljica | September 2017 |
36. | Z vstopom v šolo so težave še izrazitejše | Čustveno – socialne spretnosti | Poučevanje čustveno-socialnih spretnosti v treh korakih | Predšolski in šolski otroci | Starši | Oktober 2017 |
37. | Kaj je fer? | Prilagojeno ocenjevanje znanja | Izbira prilagoditev, zmanjševanje rabe prilagoditev, preoblikovanje prilagoditve v cilj za učenje | Specialni pedagogi, izvajalci DSP, učitelji, starši | Spec. pedagoginja | Oktober 2017 |
38. | Prilagajanje na nov vrtec in rutine | Rutine doma in v vrtcu | Podpora v rutinah, prehodi | Otroci z MDR, GJM, predšolski otroci | Starši | Oktober 2017 |
39. | Merjenje tekočnosti branja – izbor besedil | Branje – tekočnost | Preizkus tekočnost branja – zahtevnost besedil | Šolski otroci | Spec. pedagoginja | November 2017 |
40. | V vrtcu ne govori – pretiravamo ali je to problem? | Komunikacija, govor | Razlikovanje sramežljivosti in socialne bojazni | Predšolski otroci | Starši | November 2017 |
41. | Otrok z zmerno motnjo – pravice ob polnoletnosti | Pravice | Zakonodaja, pravice oseb z MDR | Odrasli z MDR | Starši | November 2017 |
42. | Strategije umirjanja | Vedenjski izbruhi, trma | Samo-umirjanje, krivulja vedenjskega izbruha | Otroci z AM | Starši | December 2017 |
43. | Nadomestno vedenje in socialne zgodbe | Agresivno vedenje – nadomestno vedenje | Nadomestno vedenje, socialne zgodbe | Otroci z AM | Starši | December 2017 |
44. | Tekočnosti branja – jecljanje in dodajanje besed | Branje – tekočnost | Merjenje tekočnosti branja – jecljanje in dodajanje besed | Šolski otroci, GJM | Spec. pedagoginje | Januar 2018 |
45. | Preizkus razumevanja branja – labirint | Branje – razumevanje | Preizkus razumevanja prebranega – Labirint | Šolski otroci | Spec. pedagoginje | Januar 2018 |
46. | Preglednica ABC-AFV | Agresivno vedenje | AFV, ABC preglednica, vprašalnik za učitelje | MDR, učenci s tveganim vedenjem | Soc. pedagoginja in učiteljica | Januar 2018 |
47. | Učenje socialnih spretnosti v skupini | Socialne spretnosti | Struktura srečanj skupine z dokazi podprte strategije in predmetnik | Otroci z AM | Starši | Januar 2018 |
48. | Težavno vedenje in sodelovanje s starši | Vedenje | Pogovor s starši o težavnem vedenju – usmeritve | Predšolski in šolski otroci | Učiteljica | Februar 2018 |
49. | Bralne učne strategije | Branje/učenje | Metakognitivne bralne strategije – ocena | Šolski otroci, dijaki, PPPU | Učiteljica | Februar 2018 |
50. | Socialne spretnosti – kaj lahko naredimo doma? | Vedenje, socialne veščine | Učenje/krepitev želenega vedenja, igra vlog | Predšolski in šolski otroci | Starši | Marec 2018 |
51. | Kako do uspešnih strategij? | Strategije dela – elementi izbora | Razumevanje narave motnje, prepoznavanje učnih situacij, kooperativno učenje | Šolski otroci | Učiteljica | Marec 2018 |
52. | Hišna opravila – pričakovanja in podpora | Samostojnost, vzgoja | Vizualna podpora, opomniki | Predšolski in šolski otroci | Starši | Marec 2018 |
53. | Spretnosti za prijateljstva | Vedenje, socialne spretnosti | Ključne spretnosti v socialnih stikih, razvojne ravni prijateljstva | Predšolski in šolski otroci, otroci z AM | Izvajalka DSP | April 2018 |
54. | Pravila in strategija preusmerjanja | Vedenje, pravila | Preusmerjanje motečega vedenja v želeno | Predšolski in šolski otroci | Učiteljica | April 2018 |
55. | Podkupovanje, nagrajevanje in krepitev | Vedenje, podpora pozitivnemu vedenju | Krepitev želenega vedenja | Predšolski in šolski otroci | Starši | Maj 2018 |
56. | Intervalno beleženje dejavne vključenosti v razredu | Vedenje, dejavna vključenost | Beleženje vedenja – delni interval. Pridobivanje podatkov za AFV. | Predšolski in šolski otroci | Izvajalka DSP | Maj 2018 |
57. | Poročanje z dnevnimi kartončki | Vedenje, podpora | Dnevni kartončki | Šolski otroci, otroci z ADHD | Izvajalka DSP | Maj 2018 |
58. | Posledice ali kazni? | Vedenje, vzgoja | Posledice neželenega vedenja (naravne in smiselne), kaznovanje | Predšolski in šolski otroci | Starši | Junij 2018 |
59. | Vaje pisanja med počitnicam | Pismenost | Učne priložnosti | Šolski otroci | Starši | Junij 2018 |
60. | Kako lahko otroku pomagam, da bo poznan kot »faca«? | Spretnosti nastopanja, izražanja | Pravljičar, pripovedovalec | Šolski otroci | Izvajalka DSP | Junij 2018 |
61. | Ali sin potrebuje odločbo o usmerjanju? | Usmerjanje OPP | Ocena otrokovih potreb | Šolski otroci | Starši | Junij 2018 |
62. | Učenje iz učbenika – preglednica VŽN | Učenje učenja | VŽN preglednica | Šolski otroci | Učiteljica | Oktober 2018 |
63. | Vedenje razrednega klovna | Vedenje/pozornost | Strategija načrtovane pozornosti | Predšolski in šolski otroci | Starši | November 2018 |
64. | Vedenje med sorojenci | Vedenje, vzgoja | Pohvale, krepitev želenega vedenja | Predšolski otroci | Spec. pedagoginja | December 2018 |
65. | Zadržanost, sramežljivost in samopodoba | Soc. vedenje | Pohvale, krepitev želenega vedenja, socialni stiki, samopodoba, sramežljivost | Predšolski in šolski otroci | Starši | December 2018 |
66. | Prepisovanje, goljufanje, plagiati in posledice | Vedenje, pismenost | Posledice neželenega vedenja | Šolski otroci | Učitelj | Januar 2019 |
67. | Učne zahteve in neželeno vedenje | Poučevanje in vedenje | Primerne zahteve, sposobnosti, neželeno vedenje, podpora pozitivnemu vedenju | Šolski otroci | Učiteljica | Januar 2019 |
68. | Preizkus tekočnosti branja besed | Branje – tekočnost | Preizkus tekočnosti branja besed – navodila za pripravo in izvedbo | Šolski otroci | Izvajalka DSP | Februar 2019 |
69. | Kako pišemo poročila? | Poročilo – učni dosežki, vedenje | Vsebinski deli poročila – izhodiščna vprašanja, preizkusi in postopki, opazovanje vedenja, priporočila … | Predšolski in šolski otroci | Šolska svetovalna delavka | Marec 2019 |
70. | Vedenjski izbruhi – sprožilci in posledice | Vedenje | Analiza funkcije vedenja (AFV) | Predšolski in šolski otroci | Starši | Maj 2019 |
71. | Tri ravni podpore in tehnika želve | Vedenje | Tehnika želve, specifične pohvale, AFV | Predšolski in šolski otroci | Izvajalka DSP | Maj 2019 |
72. | Iskanje pozornosti in izključitev | Vedenje | Izključitev, odmor, time-out | Predšolski otroci | Starši | Maj 2019 |
73. | Pisanje in prilagoditve | Pisanje | Prilagoditve poučevanja | Šolski otroci | Učiteljica angleščine | Maj 2019 |
74. | Zlahka se uči, noče vaditi | Vzgoja, pravila | Samo-beleženje, samo-vrednotenje | Šolski otroci | Starši | September 2019 |
75. | Kako zmanjšujem ali ukinjam spodbudo? | IP – načrtovanje poučevanja | Hierarhija spodbude (prompting) | Predšolski in šolski otroci | Izvajalka DSP | September 2019 |
76. | Izbruhi vedenja – igra preprečevanja ob sprožilcih | Vedenje, izbruhi | Preprečevanje izbruhov ob sprožilcih | Predšolski otroci | Starši | Oktober 2019 |
77. | Vaje hitrosti pisanja in žetoniranje | Pisanje | Žetoniranje | Šolski otroci | Starši | November 2019 |
78. | Raba pretvornika odlomkov za tekočnost branja v slovenščini | Branje – tekočnost | Tekočnost branja – tehnično oblikovanje besedil | Šolski otroci | Spec. pedagoginja | November 2019 |
79. | Žepnina – kdaj, koliko, za kaj? | Vzgoja | Učne priložnosti, ravnanje z denarjem, cilji | Šolski otroci | Starši | December 2019 |
80. | Sodelovanje s starši, samostojnost otrok in IP | Sodelovanje s starši, IP | Intervju o rutinah, IP, cilji, rutine, podpora družinam, samostojnost | Predšolski in šolski otroci | Spec. pedagoginja | Januar 2020 |
81. | Vizualna podpora za učenca z avtizmom | Vedenje, vizualna podpora | Vizualna podpora – meje prostora, namigi/opomniki, urniki | Predšolski in šolski otroci | Učiteljica | Februar 2020 |
82. | Spremljanje napredka pri pisanju | Učni dosežki, merjenje | Preskusi, ki temeljijo na kurikulu | Šolski otroci | Učiteljica | Maj 2020 |
83. | Rutine in urniki | Vizualna podpora | Vizualna podpora – urniki | Predšolski in šolski otroci | Učiteljica | Maj 2020 |
84. | Vloga staršev pri šolanju na daljavo | Podpora pri učenju doma | Ureditev prostora, urnika, dodatna pojasnila … | Šolski otroci | Starši | Maj 2020 |
85. | Laži, prikrivanje ocen, pritožb iz šole … | Vzgoja – vedenje | Izboljšanje stikov in odnosov med najstniki in starši | Šolski otroci – najstniki | Starši | Junij 2020 |
86. | Ocena vzgojnega načrta šole | Vzgoja in vedenje v šoli | Ocena vzgojnega načrta in vzgojnega delovanja na šoli | Šolski otroci | Ravnatelj OŠ | September 2020 |
87. | Zaveza k starševstvu otroku z AM in razveza staršev | Vzgoja | Starševstvo otroku z AM in razveza | Predšolski in šolski otroci, otroci z AM | Starši | September 2020 |
88. | Učinkovito zapisovanje snovi – način Cornell | Učenje učenja | Metoda zapisovanja – Cornell | Učenci zadnje triade, dijaki, študentje, odrasli | Dijak/študent | Oktober 2022 |
89. | Lestvica za neposredno ocenjevanje vedenja | Merjenje vedenja | Neposredna ocena vedenja | Predšolski in šolski otroci | Učiteljica | November 2022 |
90. | Vsakodnevne učne priložnosti so v rutinah | Motorika, samostojnost | Urjenje spretnosti grobe in fine motorike v vsakodnevnih rutinah, hišna opravila | Šolski otroci, najstniki | Starša | December 2022 |
91. | Kaj naj naredim? Trije dvigujejo roko, ostali so pasivni | Dejavna vključenost, povratna informacija | Priložnosti za odzivanje, odgovori s kartončki | Šolski otroci, študentje, odrasli | Učiteljica | December 2022 |
92. | Kako učence učiti reševati konflikte? | Socialne spretnosti | Poučevanje socialnih spretnosti, delavnice socialnih spretnosti | Šolski otroci | Učiteljica | December 2022 |
93. | Merjenje vedenja – Kako naj izberem ustrezen način? | Vedenje, poučevanje | Merjenje – pogostosti, trajanja, intenzivnosti, intervalno beleženje, merjenje učinka vedenja, lestvica za ocenjevanje vedenja | Predšolski in šolski otroci | Spec. pedagoginja | Januar 2023 |
94. | Kako naj izberem krepitelje? | Krepitev in izbira krepiteljev | Intervju, opazovanje, formalna ocena, ocena krepitelja z več predmeti – brez nadomeščanja | Predšolski in šolski otroci | Spec. pedagoginja | Februar 2023 |
95. | Vodeni zapiski namesto fotokopij | Učenje učenja | Vodeni zapiski | Šolski otroci, študentje, odrasli | Učiteljica | Marec 2023 |
96. | Katere podatke o otroku lahko razkrijem in katerih ne, ko govorim o njem izven tima? | Predstavitev primera, varovanje podatkov | Anonimizacija podatkov pri študiji primera | Odrasli, študentje | Psihologinja | Marec 2023 |
97. | Učenje po korakih ali analiza naloge/opravila | Poučevanje spretnosti | Analiza naloge/opravila – učenje po korakih | Predšolski in šolski otroci (z AM, MDR…) | Specialna pedagoginja | Maj 2023 |
98. | Kako naj učence naučim spraševati? | Učenje učenja | Model štirih tipov vprašanj, bralno razumevanje | Vsi šolarji in študentje | Učiteljica | Maj 2023 |
99. | Življenje odraslih oseb z Aspergerjevim sindromom | Študije spremljanja in izid | Izid, študije spremljanja, Aspergerjev sindrom | Otroci in odrasli z AM | Starša | Junij 2023 |
100. | Veriženje – strategija poučevanja po korakih | Poučevanje spretnosti | Analiza naloge/opravila, veriženje | Otroci z AM | Specialna pedagoginja | September 2023 |
101. | Izzivi pri delu z učencem s čustveno-vedenjskimi težavami | Čustveno-vedenjske težave | Odnos, učenčeva nekonstruktivna prepričanja, strategija za kontrolo jeze | Otroci s ČVT | Učiteljica | September 2023 |